جعل چک و کلاهبرداری
نوشته شده توسط : ریحانه

جعل چک و کلاهبرداری چگونه است؟

 

کلاهبرداری یکی از جرایمی است که رفتار مجرمانه از چندین بخش مستقل تشکیل شده است. بدین معنا که مرتکب ابتدا باید با ارتکاب رفتار متقلبانه طرف مقابل را فریب دهد و پس از فریب خوردن، اموال او را تصرف کند. اما نکته این است که جعل در جرم کلاهبرداری از جرم های مستقل محسوب می شود و منوط به تعدد مادی جرم است. یعنی اگر شخصی سندی را جعل کند و به دروغ خود را مهندس شهرداری معرفی کند و از طریق آن در اموال طرف مقابل تصرف کند، مرتکب دو جرم مستقل می شود و قاضی محکوم به مجازات باید مفاد آن را رعایت کند. تخلفات متعدد در قانون انتظار می رود رعایت شود.

 

جعل چک سفید امضا شده چگونه است؟

 

یکی از موضوعات مهمی که باید به آن توجه کرد این است که آیا جعل امضا در چک سفید امکان پذیر است و آیا فردی که مرتکب چنین رفتاری می شود مجازات می شود یا خیر. در پاسخ به این سوال باید گفت که در چنین مواردی به نظر می رسد صادرکننده چک سفید به دارنده این اختیار و وکالت نامه برای تکمیل مفاد چک و شخص صادرکننده چک را داده است. بنابراین در واقع از طرف صادر کننده چک عمل می کند. انجام داده است؛ بنابراین نمی توان برای چنین شخصی مسئولیت کیفری در نظر گرفت و قابل مجازات نخواهد بود.

 

مگر اینکه ثابت شود چک سفید امضا شده به منظور اعطای وام به شخصی سپرده شده است و شخص مذکور مفاد آن را تکمیل و با سوء استفاده از حسن نیت وام دهنده به بانک ارائه کرده است که در این صورت چنین شخصی علاوه بر جعل مرتکب خیانت شده است. است.

 

 





:: بازدید از این مطلب : 2
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 22 مهر 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: